Opinie o Nas

Blog

CBD a Jet lag

30.03.2022
CBD a Jet lag

Dalekie podróże są ekscytujące, jednak długie loty samolotem oraz pokonywanie wielu stref czasowych do najprzyjemniejszych nie należą. Niewygodne fotele, brak snu, płaczące dzieci, pasażer postanawiający ustawić swój fotel w pozycji leżącej, utrudniając swobodę ruchu, a nawet lęk przed lataniem to tylko kilka niedogodności z jakimi musimy się zmierzyć.

Czy olej CBD może pomóc w niedogodnościach związanych z podróżowaniem? Na pewno nie rozwiąże wszystkich problemów, jednak może pomóc w rozwiązaniu jednego problemu, zwanemu: jet lag.

Co to jest jet lag?

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej, zwany potocznie „jet lag” to przypadłość, na którą cierpi znaczna część naszej populacji, która podróżuje samolotem na długich dystansach. Niemal każdy, kto w krótkim czasie przekracza co najmniej trzy strefy czasowe, doświadczy jet lagu. Zaburzenie spowodowane jest desynchronizacją rytmu snu i czuwania oraz powolnym dostosowywaniem się zegara biologicznego do „nowego” czasu, w jakim aktualnie funkcjonujemy

Ludzki organizm lubi przewidywalny rytm życia, dopasowany do cyklu dobowego. Dlatego tak ważne są regularne pory snu, które wpływają na ogólny stan zdrowia. Niestety podróże lotnicze zaburzają ten wewnętrzny rytm. Zdarza się, że czasami wysiadamy z samolotu w strefie czasowej, w której jest północ, ale nasz wewnętrzny zegar wskazuje, że jest dopiero 19:00. Powoduje to zaburzenia snu. Problemy te mogą trwać nawet kilka dni i mogą być bardzo szkodliwe dla naszego organizmu.

Dlaczego rytm dobowy jest tak ważny dla organizmu?

Słońce odgrywa kluczową rolę w ustalaniu naszego wewnętrznego zegara. Organizm wycisza się i pozwala nam na sen, kiedy za oknem robi się ciemno. Drzemka w słoneczny dzień, przy niezasłoniętych oknach jest bardzo trudna, a czasem wręcz niemożliwa. 

Ciekawostką jest to, że niektóre niewidome osoby borykają się z tak zwanym non-24, ponieważ nie są w stanie wizualnie postrzegać słońca. To powoduje, że ich wewnętrzny rytm dobowy może zostać zburzony.

Wiele procesów biologicznych człowieka odbywa się w 24-godzinnym cyklu. Jeśli cykl jest odpowiednio wyregulowany, wewnętrzny rytm pasuje do rytmu zewnętrznego. Problem pojawia się, gdy szybko przekraczamy strefy czasowe. Organizm nie ma czasu na dostosowanie się, a my czujemy się zdezorientowani. To klasyczny konflikt między zmysłami a wewnętrznym rytmem okołodobowym.

Męczące skutki podróży

Organizm silniej odczuwa negatywne skutki zmiany strefy czasowej, gdy podróżujemy z zachodu na wschód, a doba się skraca. Podróż w kierunku przeciwny, tj. ze wschodu na zachód wydłuża dobę, a my znosimy to o wiele łagodniej. Wynika to z tego, że nasz biologiczny zegar preferuje rytmu, który przekracza 24 godziny. Podczas podróży ze wschodu na zachód doba staje się dłuższa, a jet lag ma łagodniejszy przebieg. 

Objawy jet lagu

Najczęstszymi objawami jet lagu są: 

– zaburzenia snu (bezsenność, senność, zmęczenie w ciągu dnia)
– dezorientacja, problemy z pamięcią oraz z koncentracją
– stany lękowe, rozdrażnienie
– zaburzenia żołądkowo-jelitowe; niestrawność, brak apetytu, zaparcia, biegunka
– bóle mięśni, skurcze, bóle głowy.

– zaburzenia cyklu menstruacyjnego u kobiet

Objawy jet lagu mogą utrzymywać się nawet kilka dni. Naukowcy udowodnili, że czas odczuwania skutków jet lagu jest uzależniony od ilości przekraczanych stref czasowych oraz kierunku przemieszczania się, np. lecąc z zachodu na wschód i przekraczając trzy strefy czasowe, jet lag będzie trwał 2 dni. Natomiast lecąc ze wschodu na zachód i przekraczając 3 strefy czasowe, możemy spodziewać się, że jet lag potrwa około 1,5 dnia.

Jak zwalczyć jet lag?

Całkowite uniknięcie jet lagu jest trudne, ale istnieje kilka sposobów, które mogą zminimalizować jego efekty. Ważne jest utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia organizmu i regularne spożywanie co najmniej 2 litrów wody w ciągu doby. Podczas podróży warto używać maski na oczy oraz zatyczek do uszu.

Na kilka dni przed planowaną datą wylotu, staramy się powoli przesuwać cykl snu. Jeśli podróżujemy w kierunku zachodnim, wieczorem można wystawiać się na jasne światło, a w przypadku podróży na wschód, warto wstać wczesnym rankiem i skorzystać z naturalnego światła lub wystawić twarz na działanie jasnego światła sztucznego. Metodę dobieramy w zależności od pory roku.

W niektórych objawach jet lagu skutecznie mogą okazać się suplementy. Szczególnie przydatny jest olej CBD. 

Dlaczego warto stosować olej CBD w przypadku jet lagu?

Naukowcy nieustannie badają wpływ CBD na ludzki organizm i odkrywają szereg korzyści płynących ze stosowania CBD. Badania wyglądają bardzo obiecująco i wykazują potencjalnie mnóstwo zastosowań tej substancji. Przyczynia się do tego interakcja CBD ze znajdującym się w naszym organizmie układem endokannabinoidowym. Ponieważ efekty CBD są bardzo zróżnicowane, może być doskonałą alternatywą w radzeniu sobie z różnymi objawami jet lagu.

Zaburzenia snu i rytmu dobowego

Badania nad CBD wykazują, że suplementacja tej substancji może wspomagać leczenie zaburzeń fazy snu REM. Zatem może również pomóc w regulacji dobowego rytmu. Niezwykle ważne jest to, że CBD, jak wskazują badania, poprawia koncentrację i zwalcza zmęczenie, występujące w ciągu dnia. Zaleca się również połączenie CBD z melatoniną, co zapewni dodatkowe wsparcie zmagającego się z jet lagiem organizmu.

Pogorszenie nastroju i stany lękowe

Wahania nastroju i lęk nie jest niczym przyjemnym, dzięki CBD można złagodzić te objawy, Jak wykazano w badaniach, CBD wpływa uspokajająco na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego. Działanie przeciwlękowe CBD jest prawdopodobnie wynikiem interakcji z różnymi receptorami neuroprzekaźników. CBD hamuje wychwyt zwrotny endokannabinoidu anandamidu, tzw. „cząsteczką szczęścia”. CBD oddziałuje również na receptory 5-HT1A, podtyp receptora serotoniny, który brany jest pod lupę przy leczeniu depresji i stanów lękowych.

Pogorszenie funkcji poznawczych

Jet-lag zakłóca poziom hormonu stresu – kortyzolu. Jest to duże niebezpieczeństwo dla organizmu, gdyż skoki kortyzolu mogą powodować lęk. Dzieje się tak dlatego, że kortyzol odpowiada za reakcję organizmu na stany zagrożenia. Zbyt duże ilości kortyzolu mogą również upośledzać funkcje poznawcze, tj. pamięć i koncentrację. CBD może pomagać w regulacji poziomu kortyzolu, wyciszając reakcje organizmu na stres, co wykazano w szeregu badań.

Ponadto w trakcie badań, prowadzonych na zwierzętach, udowodniono, że CBD może zmniejszać stres oksydacyjny, który jest bezpośrednio powiązany z jet lagiem.   Stres oksydacyjny wywołany jest nadmiarem wolnych rodników, atomów z niesparowanymi elektronami, które przeszukują organizm w celu sparowania elektronów. To powoduje uszkodzenie komórek, białek oraz DNA. CBD wykazało zatem właściwości antyoksydacyjne, które mogą pomóc przeciwdziałać występowaniu takiego braku równowagi, co w konsekwencji przełoży się na lepszą koncentrację i logiczne myślenie.

Układ trawienny

Jednym z wielu objawów jet lagu są często zaburzenia żołądkowo-jelitowe, prowadzące do niestrawności, zaparć lub biegunek. Opierając się na badaniach, warto zwrócić uwagę, że CBD może być pomocne w modulacji motoryki przewodu pokarmowego, czyli może wpływać na jelitowy układ nerwowy, zmniejszając transmisję pobudzenia w przewodzie pokarmowym. Może to pomóc uspokoić nadaktywny układ trawienny.

Bóle oraz stany zapalne

Wielogodzinne siedzenie w jednej pozycji prowadzi do skurczów, sztywnienia i bólu mięśni. Dlatego w czasie długich podróży zaleca się wstawanie, zmianę pozycji, krótki spacer i lekkie rozciąganie. Oczywiście nie zapominajmy o oleju CBD, który ma właściwości przeciwzapalne oraz rozkurczające mięśnie. Skutecznie łagodzi ból i zawroty głowy, które są spowodowane jet lagiem.

Całkowite uniknięcie jet lagu jest bardzo trudne. Jeśli zawiodły wszystkie metody, warto rozważyć zastosowanie oleju CBD, który pomaga w zmniejszaniu nieprzyjemnych objawów związanych z jet lagiem. Co istotne jest to substancja bezpieczna i legalna w większości krajów Europy oraz Ameryki Północnej. Przed wylotem warto jednak sprawdzić lokalne przepisy. 

Pamiętajmy, że olej CBD jest bardzo dobrym suplementem w podręcznej apteczce. 

Badania: 

  • Cannabis, Cannabinoids, and Sleep: a Review of the Literature Kimberly A. Babson & James Sottile & Danielle Morabito; Springer Science+Business Media New York (outside the USA) 2017
  • Cannabidiol, a constituent of Cannabis sativa, modulates sleep in rats
  • Eric Murillo-Rodríguez 1, Diana Millán-Aldaco, Marcela Palomero-Rivero, Raphael Mechoulam, René Drucker-Colín
  • PubMed.gov; FEBS Lett 2006
  • Cannabidiol as a Potential Treatment for Anxiety Disorders
  • Esther M. Blessing, Maria M. Steenkamp, Jorge Manzanares, Charles R. Marmar
  • PubMed Central, Published online 2015
  • Cannabidiol for the Reduction of Cue-Induced Craving and Anxiety in Drug-Abstinent Individuals With Heroin Use Disorder: A Double-Blind Randomized Placebo-Controlled Tria
  • Yasmin L. Hurd, Ph.D., Sharron Spriggs, M.A., Julia Alishayev, R.P.A., Gary Winkel, Ph.D., Kristina Gurgov, R.P.A., Chris Kudrich, D.H.Sc., Anna M. Oprescu, M.P.H., Edwin Salsitz, M.D.
  • The American Journal od Psychiatry; Published Online:21 May 2019
  • Treatment with cannabidiol reverses oxidative stress parameters, cognitive impairment and mortality in rats submitted to sepsis by cecal ligation and puncture
  • Omar J.Cassol-Jr, Clarissa M.Comim, Bruno R.Silva, Fernanda V.Hermani, Larissa S.Constantino, FrancineFelisberto, FabriciaPetronilho, Jaime Eduardo C.Hallak, Bruno S.De Martinis, Antonio W.Zuardi, José A.S.Crippa, JoãoQuevedo, FelipeDal-Pizzol
  • Science Direct; 2010

    Proszę podać nazwisko lub nazwę firmy
    oraz adres e-mail, na który prześlemy
    naszą ofertę hurtową.

    Nazwisko / Firma
    Adres E-mail